بررسی انواع مواد افزودنی بتن و کاربرد آنها

افزودنی های بتن برج بتن بیدگل
advanced divider

مواد افزودنی بتن به صورت گرد یا مایع برای اطلاح خواص بتن، اختلاط به بتن افزوده می شود. در این مقاله سعی داریم انواع مواد افزودنی های بتن و کاربرد های آن ها را بررسی کنیم.

برای ساخت بتن های ویژه در شرایط خاص نیاز به استفاده از افزودنی های بتن مختلفی می باشد. پس از پیدایش مواد افزودنی حباب هواساز در سال های ۱۹۴۰ کاربرد این ماده در هوای سرد و در مناطقی که دمای هوا متناوب به زیر صفر رفته و آب بتن یخ می زند، رونق بسیار یافت. این ماده امروز یکی از پر مصرف ترین افزودنی ها در مناطق سرد نظیر شمال آمریکا و کانادا و بعضی کشورهای اروپایی است.

ساخت افزودنی های فوق روان کننده که ابتدا نوع نفتالین فرمالدئید آن در سالهای ۱۹۶۰ در ژاپن و سپس نوع ملامین آن بعدا در آلمان به بازار آمد شاید نقطه عطفی بود که در صنعت افزودنی ها در بتن پیش آمد. ابتدا این مواد برای کاستن آب و به دست آوردن کارایی ثابت به کار گرفته شد و چند سال بعد با پیدایش بتن های با مقاومت زیاد نقش این افزودنی اهمیت بیشتری یافت.

امروزه بتن های مختلفی برای منظور ها و خواص ویژه و نیز به منظور مصرف در شرایط خاص با این مواد ساخته می شود که از میان آنها به ساخت بتن های با مقاومت زیاد، بتن های با دوام زیاد، بتن های با مواد پوزولانی زیاد (سرباره کوره های آهن گدازی و خاکستر بادی)، بتن های با کارایی بالا، بتن های با الیاف و بتن های زیر آب و ضد شسته شدن می توان اشاره نمود.

خواص مواد افزودنی بتن:
تسریع در روند کسب مقاومت اولیه کنترل واکنش های قلیایی های سیمان با سنگدانه ها طولانی کردن زمان گیرش افزایش کارائی بدون نسبت آب به سیمان تهیه بتن پر مقاومت، بتن مقاوم در برابر یخ زدن و آب شدن مکرر
افزودنی های شیمیایی به مواد افزودنی بتن:

مواد افزودنی حباب ساز مواد افزودنی کاهنده آب (روان کننده ها و فوق روان کننده ها) مواد افزودنی کندگیر کننده افزودنی تسریع کننده بتن: تسریع کننده های بتن تسریع کننده های بتن پاشیده مواد خمیری کننده و روان کننده

نوشته های بیشتر